اصغر مینائی؛ مرضیه حسنی
چکیده
پرسشنامه پنج بزرگ(BFI) یکی از پرسشنامههای پرکاربرد شخصیت است، اما درباره ویژگیهای روانسنجی آن در جامعه ایران، مطالعات بسیار اندکی صورت گرفته است. پژوهش حاضر با هدف مطالعه ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه BFI به اجرا درآمد. برای این منظور تعداد 390 نفر از دانشجویان دانشگاههای شهر تهران(210 دختر و 180 پسر) با دامنه سنی 18 تا 56 سال(52/27=M؛ 79/8=SD) به روش ...
بیشتر
پرسشنامه پنج بزرگ(BFI) یکی از پرسشنامههای پرکاربرد شخصیت است، اما درباره ویژگیهای روانسنجی آن در جامعه ایران، مطالعات بسیار اندکی صورت گرفته است. پژوهش حاضر با هدف مطالعه ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه BFI به اجرا درآمد. برای این منظور تعداد 390 نفر از دانشجویان دانشگاههای شهر تهران(210 دختر و 180 پسر) با دامنه سنی 18 تا 56 سال(52/27=M؛ 79/8=SD) به روش در دسترس انتخاب و پرسشنامه BFI و NEO-FFI را تکمیل کردند. برای برآورد ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه از آلفای کرونباخ، ماتریس چند صفتی- چند روشی، و تحلیل عاملی تاییدی، استفاده گردید. نتیجه تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که 15 سوال از 44 سوال، روی عاملهای متناظر از بار عاملی قوی(بالاتر از 40/0) برخوردار نبودند و بنابراین از پرسشنامه حذف شدند. شاخصهای برازش نشان داد که نسخه فارسی 29 سوالی(BFI-29) با 5 عامل از برازش خوب با دادهها برخوردار است. تحلیلهای اعتبار نیز نشان داد که دامنه ضرایب آلفای کرونباخ عاملها از 70/0 تا 79/0 است. کمترین ضریب آلفای کرونباخ مربوط به عامل توافقپذیری و بیشترین آن مربوط به وظیفهشناسی بود. یافتههای مربوط به ماتریس چند صفتی- چند روشی نشان داد که پرسشنامه BFI-29 از روایی همگرا و واگرای خوب با پرسشنامه NEO-FFI برخوردار است. در مجموع، با استناد به نتایج پژوهش حاضر میتوان چنین گفت که پرسشنامه BFI-29 از ویژگیهای روانسنجی مطلوب برخوردار است و هر زمان که به ابزاری کوتاه برای اندازه-گیری شخصیت مورد نیاز باشد از این پرسشنامه میتوان استفاده کرد.
حمیدرضا کرمی؛ مسعود گرامی پور؛ اصغر مینائی
چکیده
اگرچه تحلیل مدل درختهای راش برای شناسایی سؤالهای سودار آزمونهای مختلف معرفیشده است، اما تحقیقات اندکی در این خصوص صورت پذیرفته است. هدف از این تحقیق استفاده از مدل درختهای راش و بررسی عوامل مداخلهگر در آشکارسازی کنش افتراقی سؤالهای آزمون بود. برای پاسخگویی به سؤالهای تحقیق از روش مطالعات شبیهسازی و دادههای آزمون ...
بیشتر
اگرچه تحلیل مدل درختهای راش برای شناسایی سؤالهای سودار آزمونهای مختلف معرفیشده است، اما تحقیقات اندکی در این خصوص صورت پذیرفته است. هدف از این تحقیق استفاده از مدل درختهای راش و بررسی عوامل مداخلهگر در آشکارسازی کنش افتراقی سؤالهای آزمون بود. برای پاسخگویی به سؤالهای تحقیق از روش مطالعات شبیهسازی و دادههای آزمون اختصاصی دانشگاه علوم انتظامی امین استفاده شد. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش، توصیفی موسوم به تحقیقات روانسنجی است. جامعه آماری آزمون اختصاصی سال 1398 دانشگاه علوم انتظامی امین به تعداد 2414 نفر بهصورت تمام شمار مورد تحلیل قرارگرفته است. جهت تشخیص نرخ آشکارسازی کنش افتراقی سؤال با استفاده از مدل درختهای راش از بسته DIFtree در نرمافزار R استفاده شد. نتایج حاصل از مطالعه شبیهسازی نشان داد که مدل درختهای راش، کنش افتراقی سؤال را در نمونههای با حجم بالای 1000 آزمودنی بهصورت صد درصد شناسایی میکند. همچنین نتایج نشان داد که در آزمون اختصاصی دانشگاه علوم انتظامی تعداد 9 سؤال دارای کنش افتراقی سؤال هستند که در مهمترین آن، تعداد 7 سؤال در گروه ریاضی با 18 سال سن (رسته دوم) و 6 سؤال در گروه ریاضی با 19 سال سن (رسته اول) دارای سوگیری نسبت به گروه علوم تجربی (رسته سوم) بوده وجهتآن به نفع رسته اول و دوم و به ضرر رسته سوم بوده است.
اصغر مینائی؛ مرضیه حسنی
چکیده
پرسشنامه شادکامی آکسفورد(OHQ) یکی از ابزارهای پرکاربرد برای سنجش شادکامی و بهزیستی ذهنی افراد است. پژوهش حاضر با هدف بررسی و بهبود کیفیت اندازهگیری این پرسشنامه با استفاده از مدل اندازهگیری راش به اجرا درآمد. برای این منظور تعداد 212 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی تعدادی از دانشگاههای سطح شهر تهران(139 دختر و 78 پسر) به شیوه در دسترس ...
بیشتر
پرسشنامه شادکامی آکسفورد(OHQ) یکی از ابزارهای پرکاربرد برای سنجش شادکامی و بهزیستی ذهنی افراد است. پژوهش حاضر با هدف بررسی و بهبود کیفیت اندازهگیری این پرسشنامه با استفاده از مدل اندازهگیری راش به اجرا درآمد. برای این منظور تعداد 212 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی تعدادی از دانشگاههای سطح شهر تهران(139 دختر و 78 پسر) به شیوه در دسترس انتخاب و پرسشنامه مذکور را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از مدل امتیاز پارهای(PCM) که جزو مدلهای خانواده راش محسوب میشود و با استفاده از برنامه RUMM2030 مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد با انجام نمرهگذاری مجدد(تبدیل تعداد مقولههای پاسخ از 6 گزینه به 4 گزینه) و حذف سوالهای شماره 18، 19، و 25، برازش دادهها با مدل راش بطور معناداری بهبود یافت. همچنین جدولی برای تبدیل دادههای خام افراد به دادههای مقیاس فاصلهای ارائه شد. با استفاده از این جدول میتوان دادههای خام را به دادههای سطح فاصلهای تبدیل کرد و به این ترتیب توان آماری تحلیلهای آماری را افزایش داد. در مجموع نتایج نشان میدهد که با انجام این اصلاحات جزئی در پرسشنامه OHQ دقت و کیفیت اندازهگیری پرسشنامه مذکور را میتوان افزایش داد.
نوشیروان محمدی؛ علی دلاور؛ نورعلی فرخی؛ اصغر مینائی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر شناسایی صفات زیربنایی آزمون هوش وکسلر کودکان نسخه چهار با توجه به تواناییهای باریک نظریه کتل-هورن –کارول و با استفاده از مدل تشخیصی شناختی جیدینا بود. جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانش آموزان ابتدایی کشور بودند که به صورت تصادفی خوشه ای 1222 نفر از آنها انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری نیز آزمون هوش وکسلر کودکان ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر شناسایی صفات زیربنایی آزمون هوش وکسلر کودکان نسخه چهار با توجه به تواناییهای باریک نظریه کتل-هورن –کارول و با استفاده از مدل تشخیصی شناختی جیدینا بود. جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانش آموزان ابتدایی کشور بودند که به صورت تصادفی خوشه ای 1222 نفر از آنها انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری نیز آزمون هوش وکسلر کودکان نسخه 4 بود. نتایج تحلیل نشان داد که از بین نزدیک به 70 توانایی باریک که در مدل کتل –هورن-کارول به آنها اشاره شدهاست، 9 توانایی باریک شامل تصویرسازی، استقرا، حافظه فعال، اطلاعات عمومی کلامی، دانش واژگانی، انعطافپذیری در مشابهت، فراخنای حافظه، رشد زبانی، استدلال عمومی زنجیرهای به عنوان صفتهای زیر بنایی سوالهای خرده مقیاس آزمون هوش وکسلر شناسایی شدند. همچنین از بین مدلهای محدود در مدل عمومی، مدل LLM برای تحلیل دادهها با توجه به آماره والد انتخاب شد. بررسی میزان تسلط دانشآموزان در صفتهای شناسایی شده نشان داد که بیشترین میزان تسلط در صفت دانش واژگانی و کمترین میزان تسلط نیز مربوط به انعطاف-پذیری در مشابهت بود. بررسی پارامترهای سوال نیز نشان داد که در سوالهای آسان هر خرده مقیاس احتمال حدس بالا و در سوال های دشوار هر خرده مقیاس احتمال لغزش بالا بود.
اصغر مینائی؛ زهرا غفاری
چکیده
عمدهترین نگرانی که در ناعادلانه بودن آزمونها مطرح میشود امکان وجود سوگیری یا کارکرد -افتراقی است، زیرا سوگیری باعث میشود که روایی آزمون مورد شک و تردید قرار گیرد. در این پژوهش کارکرد افتراقی سوالهای ریاض پایه هشتم تیمز 2011 در بین دو گروه دانشآموزان دختر(گروه هدف) و پسر(گروه مرجع) ایرانی بر اساس رویکرد IRT مورد بررسی قرار گرفت. ...
بیشتر
عمدهترین نگرانی که در ناعادلانه بودن آزمونها مطرح میشود امکان وجود سوگیری یا کارکرد -افتراقی است، زیرا سوگیری باعث میشود که روایی آزمون مورد شک و تردید قرار گیرد. در این پژوهش کارکرد افتراقی سوالهای ریاض پایه هشتم تیمز 2011 در بین دو گروه دانشآموزان دختر(گروه هدف) و پسر(گروه مرجع) ایرانی بر اساس رویکرد IRT مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور ابتدا مفروضه تکبعدی بودن سوالهای هر کدام از بلوکها با استفاده از نرم افزار NOHARM بررسی گردید. در گام تحلیلها نشان داد که از بین 3 مدل یک، دو و سه پارامتری، مدل دو پارامتری از بهترین برازش با سوالهای هر بلوک برخوردار است و لذا این مدل به عنوان مدل پایه انتخاب گردید. سپس با استفاده از نرمافزار IRTLRDIF (تیسن، 2001) سوالهای دارای DIF شناسایی گردیدند. یافتهها نشان میدهد که از 219 سئوال آزمون ریاضی پایه هشتم تیمز 2011، 144 سئوال لنگر(فاقد DIF) و 75 سوال دارای DIF است. از بین این 75 سوال، 56 سوال دارای DIF یکنواخت و 19 سوال دارای DIF غیر یکنواخت است. در واقع یافتهها نشان میدهد که 56 سوال به ضرر دانشآموزان دختر عمل میکنند.
اصغر مینائی
چکیده
مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان که به سمپاد نیز معروف است به منظور شناسایی و گزینش دانشآموزان نخبه و با استعداد جهت ورود به مدارس استعدادهای درخشان، هر ساله آزمونهایی را برای دو مقطع راهنمایی و متوسطه اجرا و تعدادی از داوطلبان را انتخاب مینماید. پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفیت اندازهگیری آزمون ورودی دوره راهنمایی ...
بیشتر
مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان که به سمپاد نیز معروف است به منظور شناسایی و گزینش دانشآموزان نخبه و با استعداد جهت ورود به مدارس استعدادهای درخشان، هر ساله آزمونهایی را برای دو مقطع راهنمایی و متوسطه اجرا و تعدادی از داوطلبان را انتخاب مینماید. پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفیت اندازهگیری آزمون ورودی دوره راهنمایی بر اساس رویکرد اندازهگیری راش و برآورد روایی آن بر اساس هوش خلاقیت به اجرا درآمد. برای این منظور از بین کلیه داوطلبان شرکتکننده در آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی دوره راهنمایی در سال تحصیلی 93-1392 در شهر تهران با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای، تعداد 2872پاسخنامه(1542 پسر و 1330 دختر) انتخاب گردید. برای تحلیل دادهها در چارچوب مدل راش و برآورد ویژگیهای روانسنجی سوالها از مدل ساده لوجستیک راش و نرمافزار Winsteps استفاده گردید. نتایج نشان داد که همه سوالها به غیر از سوال 74 مربوط به درس ریاضی با مدل راش برازش دارند. دامنه دشواری سوالها از 46/2- تا 83/1، به دست آمد. همچنین نتایج حاکی از عدم تناسب و همخوانی بین سطح دشواری سوالها و سطح توانایی افراد بود. بطور کلی، بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، میتوان گفت که آزمون سمپاد از ویژگیهای اندازهگیری لازم برخوردار نیست و کیفیت لازم برای استفاده به عنوان ابزاری برای گزینش دانشآموزان برای ورود به مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی را ندارد. بنابراین لازم است دستاندرکاران سازمان سمپاد در طراحی این آزمونها دقت بیشتری نمایند تا به خاطر کیفیت ضعیف آزمونها سود و زیان خاصی متوجه داوطلبان نشود و دانشآموزانی که واقعا از تواناییها و شایستگیهای بالا برخوردارند وارد نظام آموزشی سمپاد گردند. برای این منظور لازم است تا با تشکیل بانک سوال، در تهیه این آزمونها از سوالهایی استفاده گردد که از کیفیت لازم برخوردارند.
اصغر مینائی
چکیده
چکیده ویژگیهای اندازهگیری ابزارها، آزمونها و مقیاسها را میتوان با استفاده مدل اندازهگیری راش بررسی و ارزشیابی کرد. هدف مطالعه حاضر معرفی ویژگیهای اندازهگیری مدل راش و کاربرد آن در ارزشیابی کیفیت اندازهگیری نسخه تجدید نظر شده آزمون مهارتهای دیداری- حرکتی(TVMS-R) بود. دادههای مورد استفاده در پژوهش مربوط به گروه نمونه پژوهش ...
بیشتر
چکیده ویژگیهای اندازهگیری ابزارها، آزمونها و مقیاسها را میتوان با استفاده مدل اندازهگیری راش بررسی و ارزشیابی کرد. هدف مطالعه حاضر معرفی ویژگیهای اندازهگیری مدل راش و کاربرد آن در ارزشیابی کیفیت اندازهگیری نسخه تجدید نظر شده آزمون مهارتهای دیداری- حرکتی(TVMS-R) بود. دادههای مورد استفاده در پژوهش مربوط به گروه نمونه پژوهش فرهبد و مینائی(1383) است که در سال تحصیلی 82-1381در شهر تهران به اجرا درآمد و با استفاده از روش نمونهگیری چند مرحلهای تعداد 1281 دانشآموز (655 پسر و 626 دختر ) با دامنه سنی 3 تا 14 سال در مهدهای کودک، مراکز پیش دبستانی و مدارس ابتدائی و راهنمائی دخترانه و پسرانه شهر تهران انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. بطور کلی، یافتهها نشان داد که 64 سوال از 142 سوال آزمون TVMS-R با مدل راش برازش ندارند که در کنار نتایج حاصل از تحلیل مولفههای اصلی روی پسماندهها و آزمون t بیانگر این است که آزمون مورد نظر بر خلاف ادعای مولف آن، تک بُعدی نیست و در مقایسه با سطح توانایی آزمودنیها از دشواری پایینتری برخوردار است. در واقع، یافتهها نشان داد که آزمون TVMS-R برای اندازهگیری یکپارچگی دیداری- حرکتی افرادی که در دو انتهای بالا و پایین پیوستار صفت قرار دارند ابزار مناسبی نیست. تحلیل کارکرد افتراقی سوال نیز نشان داد که 7 سوال در بین دو گروه دختر و پسر از کارکرد افتراقی(DIF) برخوردارند. بطور کلی با توجه به یافتههای پژوهش حاضر میتوان گفت که آزمون TVMS-R به شکل فعلی برای استفادههای بالینی چندان مناسب نیست و لازم است در ویرایشهای بعدی که صورت میگیرد برخی اصلاحات اساسی روی آن صورت گیرد.